Hva spiser du før trening?

Energilagrene må være fylt opp når du knyter på deg joggeskoa! Du presterer bedre når du er bevisst på dine matvaner og spiser smart i forhold til treningen.
Mat og drikke før trening har stor betydning for prestasjonen. Kroppens energilagre må være fylt opp, og du bør være i væskebalanse. Spis 4-6 måltider om dagen, det gir deg jevn energitilførsel som er nøkkelen for at kroppen skal fungere optimalt. I tillegg må du drikke nok vann. Siste måltidet før trening er din siste mulighet for å fylle opp energilagrene.For de fleste er det best å spise et hovedmåltid to til tre timer før trening, hovedsakelig bestående av karbohydrater og noe protein.

Forslag til mat før trening:

  • Brødmat med ost, fisk, kjøtt eller egg som pålegg
  • Kornblanding med melk/yoghurt
  • Pitabrød med salat og skinke
  • Havregrøt laget på melk
  • Dersom middag er siste måltid før trening bør 1/3 av tallerken være karbohydrater (pasta/ris/poteter/brød), 1/3 protein (kjøtt/fisk/egg) og at den siste delen fylles med grønnsaker (salat eller kokte/wokede).

Fyll gjerne på med litt energi 30-60 minuttere før trening eller konkurranse slik at du har energi gjennom hele økta. Timene før start bør du hovedsakelig drikke vann, 5 dl siste to timer før start er en god tommelfingerregel. Juice eller melk er bra som drikke til måltidene.

Én kommentar

  1. Margrethe FL
    Skrevet 20. juli, 2010 klokka 22:22 | Permalenke

    Jeg syns dette er vanskelig å vite. Kanskje ( om dere ikke har gjort det allerede ) dere kan skrive noe om hva som er lurt å spise før trening og etter trening og hvor lenge før og etter man bør få i seg mat. ?
    Veldig bra side.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse deles eller publiseres aldri. Obligatoriske felt er merket med *

*
*

Du kan bruke følgende HTML-tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>