Spis frokost!

Frokost setter i gang forbrenningen og gir deg energi til å mestre dagens første utfordringer.  Kroppen trenger mange næringsstoffer hver dag, og frokosten bør bidra med en del av disse. For oss som trener på formiddagen er det ekstra viktig å spise ein god frokost for å få riktig energi til å yte bra på trening!

Vi må spise nok til frokost

Forskning har vist at barn og unge som spiser frokost med lavt energiinnhold eller frokoster bestående av raske karbohydrater har lavere konsentrasjon og læringsutbytte på skolen. Raske karbohydrater finner vi i for eksempel loff, fine bakverk eller sukkerholdige produkter som brus og godteri. Dette gir kroppen rask energi, som forsvinner fort igjen. En liten frokost vil kunne ha samme effekt, da den ikke gir kroppen nok næring frem til lunsj. En studie på 9-11-åringer viser at de barna som spiser frokost har høyere kognitiv ytelse og gjør færre feil på hukommelsestester enn de som hopper over frokosten. En norsk studie på 7000 tiendeklassinger viste at elevene fikk bedre karakterer og bedre helse dersom de spiste frokost regelmessig. Flere studier har vist at barn som dropper frokost har vanskeligere for å plukke ut viktig informasjon ved problemløsning, sammenliknet med skolekamerater som har spist frokost.

Sunne frokostvalg

Det trengs fremdeles mer forskning på effekten av forskjellige frokostvarianter, men det tyder på at det er en sunn og balansert frokost som gir de gode effektene på helsen og hjernen. Foreløpig har forskningen vist at skolebarn som spiser frokost som inneholder rikelig med langsomme karbohydrater (for eksempel grovt brød, grove kornprodukter, frukt og grønnsaker) holder bedre på konsentrasjonen og evnen til å huske utover formiddagen, sammenliknet med de som hopper over frokosten eller bare drikker juice eller nektar om morgenen.

Frokost gjør hele kostholdet sunnere

Frokostspising gjør det lettere å komme opp i anbefalt mengde av de næringsstoffene kroppen trenger påfyll av hver dag. En rekke observasjonsstudier viser at de som spiser frokost får i seg en mer tilfredsstillende mengde av både energigivende næringsstoffer, vitaminer og mineraler i løpet av dagen. Kostholdet til frokostspiserne inneholder i tillegg mer fiber, kalsium, vitaminer og mineraler og mindre fett, kolesterol og totalt antall kalorier

Test din frokost her!

(kilde: melk.no)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse deles eller publiseres aldri. Obligatoriske felt er merket med *

*
*

Du kan bruke følgende HTML-tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>