Den dårlig ernærte utøver – retningslinjer

Vi har mange ganger på denne bloggen snakket om hvor viktig det er for deg som idrettsutøver å spise smart, få i seg alle næringsstoffene, ha en regelmessig måltidsrytme og å spise nok. Skal du prestere optimalt som idrettsutøver er det viktig at du er i energibalanse, det vil si at du får i deg like mye energi som du forbruker. Dersom du trener mye, trenger også kroppen mere påfyll i form av mat og drikke. Det er akkurat som med bilen; den trenger mere drivstoff jo lengre og fortere den kjører.

Dessverre er det ikke alle som er i en positiv energibalanse, og for å imøtekomme hensynet til utøvernes helse har Olympiatoppen laget noen retningslinjer for vektreduksjon, kroppsmodifikasjon og spiseforstyrrelser i toppidrett. De siste dagene har det vært mye snakk om disse retningslinjene i forbindelse med at en landslagsutøver i langrenn ble nektet start i et verdenscup renn.

Retningslinjene er tuftet på en holdning om at den enkeltes utøvers helse alltid er viktigere enn prestasjon og sier noe om at vi ønsker en idrett bygd på sunne verdier og gode holdninger. Derfor er det så viktig at folk kjenner til disse retningslinjene og at de håndheves dersom det er nødvendig. Slik kan vi oppfylle Sunn Jenteidrett sin visjon om en sunnere idrett:-)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse deles eller publiseres aldri. Obligatoriske felt er merket med *

*
*

Du kan bruke følgende HTML-tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>