Hurra for sola

Visste du at sol ikke bare er bra for humør og brunfarge, men at det er godt for kroppen vår og?

Når vi er ute i sola og huden eksponeres for UVB stråler dannes Vitamin D i huden, og lagres i kroppen. Det er derfor vitamin D blir kalt «solvitaminet».

Vitamin D er et fettløselig vitamin med mange viktige funksjoner i kroppen. Det øker opptaket av kalsium i tarmen og bidrar til god beinhelse, det styrker immunforsvaret og det er viktig for normal muskelfunksjon. For idrettsutøvere er det derfor ekstra viktig å ha optimal vitamin D status.

De viktigste kildene til vitamin D i kosten vår er:

  • Fet fisk som laks, ørret, makrell og sild
  • Tran (olje fra torskelever)
  • Margariner og smør
  • Ekstra lett melk
  • Eggeplomme

Tran er en smart sikring for å få i seg nok vitamin D, men når du har muligheten så bør du komme deg ut i sola og nyte hver solstråle!

Sjekk om du får i deg nok av dette å bruke vitamin D kalkulatoren.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse deles eller publiseres aldri. Obligatoriske felt er merket med *

*
*

Du kan bruke følgende HTML-tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>