Melk er proppfull av næringsstoffer

Hvorfor er det så bra å drikke melk spør mange seg?

Det finnes mange grunner til at vi bør få i oss melk. Melk (og andre meieriprodukter) inneholder mange av de livsviktige næringsstoffene som kroppen trenger.

  • For det første er melk og meieriprodukter våre viktigste kalsiumkilder. Vi trenger kalsium for å bygge et sterkt og bra skjelett, og kalsium har også funksjoner i nerve-og muskelvevet, samt for blodets evne til å koagulere. Om lag 70 % av kalsiuminntaket i et vanlig norsk kosthold dekkes av melk og meieriprodukter. Dersom du ikke drikker melk er det vanskeligere å dekke behovet for kalsium. Kalsium finnes også i andre matvarer enn meieriprodukter, men du må spise veldig mye for å få i deg like mye kalsium som i den daglige anbefalingen av tre meierienheter (for eksempel ett glass melk, hvitost på en brødskive og en yoghurt). 1,1 kg brokkoli, fire bokser sardiner med bein eller 200 gram mandler inneholder like mye kalsium som tre meierienheter … Sjekk kalsiumkalkulatoren dersom du er i tvil om du får i deg nok kalsium.
  • Melk er en viktig proteinkilde. Protein er nødvendig for all vekst og vedlikehold, spesielt viktig for barn og unge som er i vekst og utvikling, og for de som trener mye. Det er derfor vi blant annet sier at sjokolademelk er en god restistusjonsdrikk etter trening (inneholder karbohydrater i tillegg til protein).
  • Melk inneholder fosfor, som sammen med kalsium bygger opp strukturen i tenner og beinvev. Melk inneholder Vitamin B2, som er nødvendig for at energigivende næringsstoffer skal kunne brytes ned i kroppen og vitamin B12 som er nødvendig for dannelsen av røde blodlegemer og for celler i nervevevet. I tillegg inneholder melk jod, sink og selen, som også er viktig for at funksjoner i kroppen vår skal fungere optimalt.

Hva om jeg ikke tåler melk?

Det antas at om lag 1 av 1000 voksne har melkeallergi. En slik allergi er vanligere i spedbarnsalderen, men mange vokser det av seg. Har du mistanke om melkeallergi, må du kontakte lege for å få sjekket det ut.

2 – 5 % av etniske nordmenn har laktoseintoleranse. Intoleranse betyr «manglende evne til å tåle», og ved laktoseintoleranse tåler man melkesukker (laktose) dårligere. Laktoseredusert melk er et godt alternativ for deg som ikke tåler vanlig melk. Alle faste hvite oster, samt smørbare smelteoster, er så godt som uten laktose, og de kan du spise for å sikre kalsiuminntaket.

Dersom du ikke tåler melk eller av en eller annen grunn ikke drikker melk eller spiser meieriprodukter, bør du ta et kalsiumtilskudd.

NB! Husk også å få i deg vitamin D, som gjør at kalsiumet tas opp i tarmen. Vitamin D får du blant annet ved å spise fet fisk, drikke tran eller Ekstra lettmelk, som er tilsatt vitamin D.

(Kilde: melk.no)

19 kommentarer

  1. Mariann
    Skrevet 4. mai, 2012 klokka 12:16 | Permalenke

    Melk er IKKE bra for deg. Bra for kalver, men ikke mennesker.
    Melk har et for høyt proteininnhold som gjør at du pisser ut mer kalsium enn du tar til deg. Hadde kumelk vært en god kalsiumkilde, burde vi ikke hatt osteroporose i Norge. Men siden vi har så stort melkeforbruk ligger vi på verdenstoppen. Det samme ser vi i andre land som også drikker mye melk.

    I tillegg viser det seg dessverre at de samme landene, med sitt høye melkeforbruk, har mye brystkreft. Kanskje ikke så rart når melkeproteinet Casein, er fryktelig kreftfremkallende.

    Kumelk er også veldig slimdannende, noe som er dumt for astmatikere, om du er forskjølet og barn. Mange barn og voksne reagerer negativt på melk. Dette er fordi vi ikke er laget for å drikke andres morsmelk.
    Hormonene i melken gir deg gjerne kviser og fettet gjør deg feit.

    For å produserer melk, må kua være drektig. Akkurat som alle andre pattedyr. Når kalven fødes, blir den tatt fra mor slik at mennesker skal få melken. Kalven blir enten slaktet eller vokser opp som melkeku som sin mor. For hvert glass melk du drikker, er det en kalv som ikke gjør det.
    Etter 4 måneder blir kua gjort drektig igjen, og slik holder det på til hun er så utslitt at hun slaktes hun også.

    Ønsker du en mer pålitelig og bedre kilde til kalsium, så er det bare å spise grønnsakene dine. Hvor tror du kua får kalsium fra? De drikker jo ikke melk.

  2. Hanne Feragen
    Skrevet 4. mai, 2012 klokka 12:20 | Permalenke

    Huff, her var det mye vranglære. Jeg skal ikke skrive noe langt foredrag her, bare veldig kort.

    1) Sjekk en tabell over kalsiuminnhold i ulike matvarer. Enkelte grønnsaker inneholder opptil 10 ganger mer enn melk.

    2) Melk er en viktig proteinkilde? Melk inneholder minimalt med protein. Ris og pasta og lignende inneholder langt mer, og linser, bønner og alger er virkelig bra kilder. Når det er sagt, så er vårt proteininntak over dobbelt så høyt som det burde være.

    3) Kolesterol kommer fra kjøtt, egg og melk. Om du ser på et verdenskart og sammenligner hvor det inntas mest av disse matvarene og hvor hjerte- og karsykdommer (og kreft) er dominerende dødsårsak, ser du at områdene er sammenfallende. Det samme gjelder for eksempel melkedrikking og prostatakreft.

    Du og dere som vil leve et sunt liv, ta vare på kroppen og maksimere ytelsen bør absolutt lese objektiv informasjon som ikke er fabrikert av bøndene og deres organisasjoner (melk.no, matprat.no o.l.)

    SPIS GRØNT OG LEV SUNT!

  3. Skrevet 4. mai, 2012 klokka 12:43 | Permalenke

    Jeg kan ikke gjøre annet enn å skrive under på det Mariann skriver over her. Melk er morsmelk laget av en mor for å gi næring til sitt barn, uansett hvilken art det er snakk om. Å drikke kumelk er like unaturlig som å drikke giraffmelk eller kattemelk, og det er i tillegg ikke bra for oss: Ingen pattedyr er laget for å drikke morsmelk i voksen alder, ikke engang mennesker.

    Kumelk står i dag for mesteparten av kalsiuminntaket til den gjennomsnittlige nordmann, det stemmer. Men dette skyldes ene og alene to ting:
    1. Vi spiser for lite grønnsaker.
    2. Vi spiser for mye meieriprodukter.

    Å erstatte meieriprodukter med grønnsaker som er rike på kalsium er helt uproblematisk, faktisk er det noe av det beste du kan gjøre for å investere i god helse. Jeg kan absolutt anbefale dokumentaren Forks Over Knives, hvor sammenhengen mellom livsstilssykdommer og animalsk protein (da spesielt melkeproteinet kasein) dokumenteres.

  4. Elin
    Skrevet 4. mai, 2012 klokka 13:52 | Permalenke

    Melk er ikke den beste kilden til kalsium. Det er en heller dårlig kilde – relativt til grønnsaker – fordi alle næringsstoffer kommer i en pakke. Kalsium fra grønnsaker kommer sammen med en haug av viktige næringsstoffer og annet kroppen vår trenger, langt flere enn de makro- (protein, fett, karbohydrater) og mikronæringsstoffene (vitaminer og mineraler) som ofte står listet opp i diverse tabeller. Kalsium fra melk kommer ifølge med en rekke fettsyrer, blant annet store mengder mettet fett. Det er en kjent sak at disse fettsyrene ikke er bra for kroppen. Enkelte grønnsaker inneholder også betraktelig større mengder av kalsium enn hva finnes i kumelk. I tillegg forårsaker melkeindustrien store lidelser, og er basert på en blodig (bokstavelig talt!) urettferdig utnytting av hjelpeløse dyr. For at kua skal produsere melk blir hun tvangsinseminert gang på gang. Kalven som fødes blir revet vekk fra henne – ofte veldig snart, i noen tilfeller uker etter fødsel – og kalven slaktes. Vi er så blinde på vår kultur at vi ikke ser/ikke vil se det grusomme som skjer. Vi holder noen i fangenskap gjennom HELE deres liv på planeten, mens vi voldtar dem, sørger for at de føder barn, tar barn fra mødre og dreper barna. Og dette gjør vi fordi vi ønsker å drikke kuens morsmelk – ment for sine barn, som vi dreper – selv om store deler av verdens befolkning har et fordøyelsesapparat som (selvfølgelig) ikke fordøyer melk etter barneårene (når vi er MENT å drikke morsmelk og dermed produserer enzymet laktase). Hvorfor mennesker her i Europa klamrer seg fast til melka, når leger og ernæringsfysiologer sitter på denne kunnskapen, det er helt uforståelig. Er det tradisjon? Vrangskap? Frykt for at man ikke finner noe som smaker like godt? Det finnes så mange gode alternativer: Prøv sjokolademelk (soya) fra alpro, havremelk fra Oatly, rismelk i pannekaker, nøttemelk i smoothien, skogsbæryoghurt av soyamelk m.m. De er kjempegode, næringsrike, minst like anvendelige og støtter ikke utnytting. Hilsen totning (som er oppvokst på Toten og er godt kjent med melkeproduksjonen og melkekyrenes stusselige liv).

  5. Else-Marthe
    Skrevet 4. mai, 2012 klokka 13:57 | Permalenke

    Dette er tydeligvis et tema som engasjerer:-)

    Jeg minner om at norske helsemyndigheter i de nye kostrådene anbefaler et variert kosthold med innslag fra ulike matvaregrupper som sikrer at vi får i oss alle næringsstoffene. De anbefaler videre at magre meieriprodukter bør være en del av det norske kostholdet, slik at vi blant annet sikrer kalsiuminntaket. Olympiatoppen er også på samme linje. De anbefaler også et variert kosthold med innslag av melk og meieriprodukter til sine toppidrettsutøvere.

    Stort sett får vi i Norge i oss nok kalsium. Og hovedgrunnen til det er at vi er flinke til å drikke melk og å spise meieriprodukter. Forbrukerundersøkelser viser at barn, unge og voksne får i seg det anbefalte daglige behovet, med unntak for jenter i 13 årsalderen.

    Jeg minner om at dette er en blogg for unge idrettsutøvere, og særlig unge jenter fra 13 år og oppover. Vi kommer ikke bort i fra at melk og meieriprodukter er den viktigste kalsiumkilden i kosten vår. For å bygge et bra skjelett er som jeg sa i innlegget, i tillegg til kalsium, vitamin D viktig. Det at vi har mer beinskjørhet i Norge og i Nord-Europa skyldes sannsynligvis at vi får for lite av dette solvitaminet. Vi skal heller ikke glemme viktigheten av trening, og den mekaniske belastningen skjelettet får for eksempel gjennom styrketrening, når det gjelder å bygge et sterkt skjelett.

    Vi oppfordrer selvfølgelig til å spise grønnsaker, og dersom dere kan dekke næringsstoffbehovet gjennom andre matvaregrupper, så gjør gjerne det. Men vi vet dessverre at både nordmenn generelt og ungdom har mye å gå på når det gjelder inntak av grønnsaker.

    Husk at det er helheten i kostholdet som er det viktigste:-)
    Litt av alt, så får du «smart kosthold» og alle næringsstoffene som kroppen trenger.

  6. Skrevet 4. mai, 2012 klokka 14:33 | Permalenke

    Helheten i kostholdet er det viktigste, ja, men melk og meieriprodukter er ikke et positivt bidrag. Ut i fra det jeg kan se på denne bloggen og hjemmesiden deres er dere en flott og uunværlig stemme i idrettsmiljøet for unge jenter, men det som står i dette innlegget er feilinformasjon. Jeg skjønner at dere følger kostholdsrådene til norske helsemyndigheter, men også de kan ta feil. Hadde mennesket vært avhengig av melk hadde vi diet hele livet… Anbefal heller grønnsaker (fem om dagen er alt for lite!), sollys og trening :)

  7. Skrevet 4. mai, 2012 klokka 15:05 | Permalenke

    Jeg er enig med Mariann og Bente – melk bør ikke være en del av kostholdet. Jeg merker selv hvor utrolig mye mer energi jeg har fått etter jeg har begynt med økt frukt- og grønt-inntak.
    Om man skal drikke bør man drikke vann ;) Det er det kroppen vår er konstruert til, og det er det som «rengjør» og renser kroppene våre. Idrettssider som dette bør jo absolutt heller aktivt fronte vann, og eventuelt usukrede, hjemmepressede juicer med 50/50 frukt og grønt. Juice gir masse energi, og det meste egner seg i juice. Alt fra spinat og banan til dadler og physalis. Og veldig sunt er det også.

    Melk har den utrolige ulempen at det ikke stiller tørsten. Det er det bare vann som gjør. I tillegg inneholder jo melk morfinet kaseo-morfin, som er avhengighetsdannende på lik linje med sukker. Svært mange blir avhengige av melk. Jeg har selv flere venninner som har slitt veldig med alt for høyt melkeinntak.

    Mvh Helene

  8. Miriam
    Skrevet 4. mai, 2012 klokka 16:02 | Permalenke

    Havre- eller soyamelk tilsatt kalsium, D-vitamin og B12 er å foretrekke! ;)

  9. Miriam
    Skrevet 4. mai, 2012 klokka 16:02 | Permalenke

    fremfor melk fra kuer altså.

  10. Mikael Realist
    Skrevet 4. mai, 2012 klokka 16:08 | Permalenke

    Synes det er ganske tåpelig å si at man trenger kosttillskudd hvis man ikke drikker melk for kalsium. For det første så er ikke Melk den beste kilden til kalsium.
    Sesamfrø gir mer kalsium enn Melk, og i Middelhavet/Midtøsten så er det vanlig å spise Tahini (kvernet sesam frø) til maten. Du kan si at melk er mer tilgjengelig enn Tahini i Norge etter som meieri monopolet men det betyr ikke at melk er et bedre kilde til kalsium. Fiken er også en bedre kilde som er vanlig å spise i varmere strøker.
    Det er ikke så vanskelig å få tak i kalsium i andre varer enn melk. Hvis du spiser enn allsidig kost så vil du få mer en nok gjennom grønnsaker, bønner og andre kornprodukter.

    Protein er noe av det lettest å få i seg fra mange kilder. Interessant nok så nevnder du bare protein, og hvis du følger den logikken så har alt protein. Men ikke alt har de essensielle amino syrene, og melk er ikke det eneste som har det. Igjen hvis du spiser brød, korn, bønner, linser så får du mer enn nok av essensielle proteiner du trenger.

    Laktose intoleranse er nok ikke høyt i lille Norge men hvis du ser rundt om i Verden så er den ganske stor etter som millioner av generasjoner har ikke drukket melk. Det er ganske mange faktisk. Det har ikke vært vanlig for folk i Kina å drikke melk eller Japan. Tror ikke at alle disse folkegruppene i de landene lider med benskjørhet. De har alltid hatt andre gode kilder til de næringstoffene som melk inneholder.

    Det er interessant at denne artikkelen handler om hvor sunt melk pågrunn av de mange gode næringstoffer, men hvorfor blir Vitamin D nevnt i samme sleng.
    Vitamin D3 som er tilsatt i melk kommer ikke naturlig i melk. Hvis dette er en argument for hvorfor melk er bra så er det en ganske dårlig en. Fordi melken har ikke D Vitaminer i det hele tatt uten å bli tilsatt det. Man kan likegodt tilsette D vitaminer i hvilke som helst matvare. Den mest effektive måten å få D3 er gjennom sol eller olje (mat). Hvis det handlet om at å drikke fiskeolje er beste mat kilde til D3 da hadde jeg nok vært enig.

  11. Hanne Feragen
    Skrevet 4. mai, 2012 klokka 16:24 | Permalenke

    Det er nettopp at dette er en blogg for unge jenter som er så alvorlig!!! Dere (og helsemyndighetene) oppfordrer til inntak av en usunn drikkevare, som gir kolesterol og et feil forhold mellom kalsium og fosfor (osteoporose).

    Her er noen prosenter om laktoseintoleranse i verden:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lactose_intolerance

  12. Hanne Feragen
    Skrevet 4. mai, 2012 klokka 16:35 | Permalenke

    Mange leger mener at å måle antall mg pr. 100 gram er misvisende. Det er mye mer korrekt å angi antall mg pr. 100 kcal.

    Her følger et utdrag fra http://www.vegsource.com/attwood/milk.htm :

    Calcium in Milligrams per 100 Calories
    ——————————————-
    Arugula……………………..1,300
    Watercress…………………. 800
    Turnip greens……………… .650
    Collard greens…………….. 548
    Mustard greens……………..490
    Spinach……………………… 450
    Broccoli…………………….. 387
    Swiss cheese………………. 250
    Milk (2-percent)………….. 245
    Green onions………………. 240
    Okra…………………………. 213
    Cabbage……………………. 196
    Whole milk………………… 190
    Cheddar cheese………….. 179
    American cheese…………. 160

  13. Hanne Feragen
    Skrevet 4. mai, 2012 klokka 16:44 | Permalenke

    Og mens jeg er i gang her, så kommer en oversikt over jerninnhold
    kilde: http://www.vrg.org/nutrition/iron.htm

    Table 2: Comparison of Iron Sources

    Food Iron (mg/100 calories)
    Spinach, cooked 15.7
    Collard greens, cooked 3.1
    Lentils, cooked 2.9
    Broccoli, cooked 1.9
    Hamburger, lean, broiled 1.2
    Chickpeas, cooked 1.1
    Sirloin steak, choice, broiled 0.9
    Chicken, breast roasted, no skin 0.6
    Pork chop, pan fried 0.4
    Flounder, baked 0.3
    Milk, skim 0.1

  14. Marianne M
    Skrevet 4. mai, 2012 klokka 19:24 | Permalenke

    Oy. Her var det mye faktafeil? Dette er jo som å lese rett fra Tines sider.. Det er helt uproblematisk å leve uten melkeprodukter!! Oppfordre heller ungdommen til å spise frukt og grønt! Kumelk er for kalver, helt ulogisk å tro at vi mennesker er skapt til å drikke morsmelk fra en annen rase. Man skulle tro Melk.no og folk flest hadde lest seg opp på litt nyere forskning snart…

  15. Skrevet 7. mai, 2012 klokka 22:09 | Permalenke

    Melk er sunt! Ikke noe mer å si! Kalsium og vit D styrker skjelettet. Hvem vil uansett spise frokostblanding uten melk? ikke jeg i hvertfall!

  16. Lise
    Skrevet 8. mai, 2012 klokka 18:36 | Permalenke

    Alt det dere har skrevet om at kyr, kumelk og kalver her er IKKE SANT! Jeg bor på gård, og vet mye mer om dette enn mesteparten av dere. For det første, kua kan ikke bli drektig oftere enn hver 9. måned. For det andre, kua må ikke være drektig for å produsere melk. Like etter at kua har født en kalv, er melka syrnet, og gis derfor til kalven. Videre får kalvene melk noen uker, til de er store nok til at de ikke har bruk for melk lenger. Jeg ser ikke noe poeng i å gå mere inn på dette, siden ingen av dere sannsynligvis kommer til å bry seg, men jeg er 110 % sikker på kuer og kalver, og spesielt våre, har et helt fantastisk liv! De kunne ikke ha hatt det bedre. Så ikke bry dere om ting dere ikke har peiling på! :-)

  17. Skrevet 29. mars, 2013 klokka 20:12 | Permalenke

    It has been also said to have good properties for healthy teeth, skin, hair, and high in other vitamins and minerals.
    You put that corn-syrupy mess away, and roll out a bag of loose-leaf rooibos.
    Red tea can also be used for its anti-inflammatory properties,
    and with that comes some anti allergenic properties as well.

  18. Ingvild
    Skrevet 19. oktober, 2014 klokka 17:53 | Permalenke

    Det er feil at melk styrker sjelettet. Kumelk består av 87% kasein, som lager et surt miljø i kroppen. For å lage miljøeti kroppen mer basisk, trekkesdet ut kalsium fra beinvevet vårt. Dvs at dersom man drikker mye melk, og inntar meieriprodukter, har en større sjanse forå bli benskjør! Norden er på verdenstoppen over benskjørhet, ogdet er også her det drikkes mer melk! Proteiner får en også fra grønne grønnsaker, nøtter, belgfrukter, linser m.m!

  19. Noah LA
    Skrevet 8. november, 2016 klokka 13:05 | Permalenke

    La oss bare si at melk suger

Skriv en kommentar

Din e-postadresse deles eller publiseres aldri. Obligatoriske felt er merket med *

*
*

Du kan bruke følgende HTML-tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>