Hva er glykogenlagre?

 

Når man snakker om idrettsernæring bruker man ofte begrepet glykogenlagre, men hva er egentlig det?

Glykogenlagre er lagre med karbohydrater som finnes i musklene og leveren vår. Ved fysisk aktivitet frigjøres glykogenet (karbohydratene) og gir oss energi under treningen. Karbohydrater er det næringstoffet som gir oss raskest energi under trening på høy intensitet, og er derfor det næringsstoffet kroppen «foretrekker» under harde økter. Glykogenlagrene inneholder nok energi til trening på middels intensitet i 60-90 minutter. Tomme glykogenlagre vil føre til nedsatt prestasjon, eller man vil «gå tom/sprekke». Utfordringen er at størrelsen på disse lagrene er begrenset og man må fylle de opp med jevne mellomrom. Vanligvis tar det 20-24 timer å fylle glykogenlagrene.

Hvis man trener mye og spesielt utholdenhetstrening er det viktig å ha et kosthold som inneholder mye karbohydrater (brød, pasta, ris, potet og korn) for å klare å fylle glykogenlagrene. Før og etter treningen bør man fylle på med mat som inneholder mye karbohydrater og litt proteiner, og hvis man har lange treningsøkter over en time er det lurt å fylle på med karbohydratrik mat og drikke under treningen (f.eks svak saft, sportsdrikk, rosiner eller banan). Dette vil gjøre at man klarer å trene lengre og hardere, og er kjempe viktig for å prestere optimalt! :-)

En utøver som har et kosthold med mye karbohydrater og store glykogenlagre vil med andre ord stille bedre foreberedt til treningen sin, og få mer ut av økta, sammenlignet med en utøver som får i seg for lite karbohydrater.

7 kommentarer

  1. Skrevet 8. mai, 2015 klokka 18:46 | Permalenke

    Write your ownn mission statement Why not try writing a mssion statement that’s all about you and what you bring to your industry.

    Some organizations provide their employees sports actovities and recreational actions,
    health and leisure activities and some household-oriented programs.
    Now when I tthink about staying at home of an evening instead of
    going to the gym, I apply the same feeling
    as if I werfe choosing not too brush my teeth.

    My pzge blaeatraetueahjtu1832u4513help.com

  2. Skrevet 9. mai, 2015 klokka 14:42 | Permalenke

    Midbust corset will be good for females who want to show off their narrtow waist andd will be able
    to give the chest part a little thinness. Short dresses look fantastic on petite girls and render an innocent
    aand youthful appearance. * Jessica Chastain: Jessica literally
    lit up the Oscars in LA with a lovely pencil drees
    that was designed with a corset (Teespring.Com) styled
    bustier along with a conical illusion in February of this year.

  3. Skrevet 9. november, 2015 klokka 11:14 | Permalenke

    Hei jeg er per arne denne bloggen var veldig bra :)

  4. Skrevet 9. november, 2015 klokka 11:14 | Permalenke

    per arne er flink jeg er silver IV

  5. Skrevet 13. februar, 2018 klokka 18:56 | Permalenke

    Jeg elsker jenter

  6. Skrevet 28. juli, 2018 klokka 10:45 | Permalenke

    That is a very good tip especially to those fresh to the blogosphere.
    Simple but very precise information… Thank you for sharing this one.

    A must read post!

  7. Skrevet 16. august, 2018 klokka 17:23 | Permalenke

    I used to be recommended this blog by means of my cousin. I am
    now not positive whether this submit is written by him as nobody else know such
    specific approximately my difficulty. You’re amazing!
    Thanks!

Én tilbakesporing

  • Av Mat før og etter trening | Yvonne Hansen, skrevet 20. november, 2015 kl 18:04

    [...] kropp. Tenk på at følgende skjer når du trener. – Når du begynner å trene tømmes først glykogenlagrene. Det neste den forbrenner er proteinene, og som kjent er dette musklene dine. Det siste som tømmes [...]

Skriv en kommentar

Din e-postadresse deles eller publiseres aldri. Obligatoriske felt er merket med *

*
*

Du kan bruke følgende HTML-tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>