Hvorfor er det så viktig å spise frukt og grønt?

Frukt-og-grønnsaker

5 om dagen har de fleste av oss hørt om helt siden vi var små, og for mange kan det virke litt kjedelig. Men vet du egentlig hvorfor vi anbefaler 5 om dagen? Jo, det skal nemlig hjelpe oss å forbli friske! Sånn at vi slipper å gå glipp av treningsøkter og måtte ligge syk hjemme.

I disse tider når det florerer av forkjølelse og influensa, er det ekstra viktig å passe på å spise nok frukt, grønnsaker og bær. Disse matvarene inneholder nemlig antioksidanter og vitaminer som forebygger sykdom og gjør at vi får et sterkt immunforsvar. I tillegg inneholder de en del fiber og karbohydrater. Det er også andre faktorer som spiller en rolle for sykom, f.eks å skifte til tørt tøy etter trening og håndhygiene, men frukt og grønt inntaket vårt har mye og si.

5 om dagen betyr 5 håndfuller frukt, bær og grønnsaker hver dag, halvparten frukt/bær og halvparten grønnsaker. Huskeregelen er at man bør variere mellom ulike typer, og spise så fargerikt som mulig for å få i seg forskjellige næringsstoffer.

Et eksempel kan være:

  • 1 glass appelsinjuice til frokosten
  • 1 stor gulrot som mellommåltid
  • 1 tomat til lunsjen
  • 1 banan etter trening
  • grønnsaker til middag

Smoothies kan også være en fin måte å få i seg mer frukt og bær på. Prøv f.eks Sunn Jenteidrett smoothien vår :-)

frukt-og-gront-til-birkebeinerrennet230

Én kommentar

  1. Maja
    Skrevet 7. februar, 2013 klokka 13:49 | Permalenke

    Hei, kunne dere ha skrevet litt om hvordan bygge opp kroppen igjen etter en spiseforstyrrelse. Trening og kosthold for tenåringsjenter som trenger å komme seg opp i normalvekt igjen. Lurer feks på hvordan det er fint å legge opp styrketrening i kombinasjon med vektoppgang :)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse deles eller publiseres aldri. Obligatoriske felt er merket med *

*
*

Du kan bruke følgende HTML-tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>