Dårlig matlyst

De fleste av oss opplever i blant at matlysten ikke er på topp. Det kan skyldes ulike årsaker som at man er sliten, føler seg nedfor, har sovet dårlig, er syk eller rett og slett matlei. I slike situasjoner kan det være fristende å droppe og spise, men som idrettsutøver bør du tenke deg om en ekstra gang før du skipper maten.

Uten mat og drikke duger helten ikke

Marit Bjørgen har tidligere fortalt oss hvor høyt hun prioriterer måltider for å få i seg nok energi til å gjennomføre gode kvalitetsøkter, og at det ikke er noe vits i å legge ut på treningstur hvis du ikke har spist ordentlig i forkant. Da får man ikke noe effekt av treningen og man kan heller ligge på sofaen og hvile seg, i stedet for å tvinge seg ut på en dårlig økt og bryte ned kroppen. Men hvordan takler en toppidrettsutøver utfordringen med dårlig matlyst? Som Synnøve Solemdal sier så godt, så er det så viktig for hun å få i seg nok mat, at hun bare bestemmer seg for å spise som vanlig på dager med dårlig matlyst, på samme måte som hun drar ut og trener på dager hvor treningslysten ikke er på topp. Det kan være lurt å huske på neste gang du er i ferd med å hoppe over et måltid på grunn av dårlig matlyst. Stopp opp og tenk: hva ville Marit eller Synnøve gjort nå? Det gjelder å lære av de beste!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse deles eller publiseres aldri. Obligatoriske felt er merket med *

*
*

Du kan bruke følgende HTML-tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>