Bort med godteloven!

Vi har lenge tenkt at vi skulle skrive et blogginnlegg om godteloven, og hva vi mener om tilsvarende lover og regler om mat (det avsløres jo allerede i overskriften…). Om du i fremtiden vurderer å gå inn på en slik avtale, enten med deg selv eller med andre, så håper vi du tenker deg «godt» om.

Godteri1 (1)

For hva godt vil det føre med seg om du skal avstå fra godteri og søtsaker noen måneder, et halvt år, et helt år, eller for resten av livet? Det venter kanskje en fin belønning fra mor og far (som også kanskje blir lurt trill rundt). Men hvordan vil det påvirke ditt forhold til mat? Eller de rundt deg?

Å avstå fra godteri over en lengre periode er jo nærmest en umulig oppgave. Og helt unødvendig! Det er ingen ting som er forbudt i et smart og sunt kosthold, og det er rom for både sunne og usunne matvarer – og godteri. Et smart og sunt kosthold handler om hva du gjør oftest. De fleste av oss vet at kroppene våre ikke har godt av for mye fet og sukkerholdig mat som inneholder lite næringsstoffer, og at det ikke er så lurt å drikke store mengder brus og spise godteri hver dag. Men så lenge man har et variert og næringsrikt kosthold i hverdagen, så er det fullt lov å unne seg mindre sunn mat og godterier en gang i blant og ved spesielle anledninger. Enten det er lørdagskveld, i et bursdagsselskap, en venninnekveld, eller rett og slett en helt vanlig grå høstdag (som i dag) om du får lyst på kakao og boller etter trening. Vi siterer ofte Marit Bjørgen, som sier: «er det noen som kan spise desserter og godteri, så er det jo vi som trener så mye». Og vi er så enige. Både unge idrettsutøvere som er mye i aktivitet gjennom en hel dag, og toppidrettsutøvere, trenger litt ekstra energipåfyll i form av mat som anses som mindre sunt. Men det bør komme i tillegg til den næringsrike maten, ikke i stedet for. Og så må man selvfølgelig ha litt måtehold. Det løser seg som regel fint om du tenker i tillegg heller enn i stedet for. Har du først spist deg mett på lørdagsmiddagen, så orker du ikke like mye smågodt etterpå (som du kanskje hadde gjort på en sulten og tom mage). 

Nå er det jo mange varianter av godtelover. Noen kan fortsatt spise is og kaker, mens andre får lov til å spise godteri kun på lørdager. Det er ingen tvil om at storforbrukere av godteri kan ha godt av å redusere inntaket sitt. Men er det nødvendig med godtelov for å få til dette? Og vil godteloven faktisk føre til redusert inntak, eller resulterer det i mer smugspising og dårlig samvittighet fordi man gjør noe som ikke er lov? Å si at noe er forbudt kan ha en motsatt effekt og gjøre det mer spennende og tiltrekkende. Og dersom man ikke klarer å motstå fristelsen, kan det gi en følelse av at man feiler og er mislykket, og en real dose dårlig samvittighet. Å pålegge seg regler og lover om hva man kan og ikke kan spise, enten det er godteri eller andre ting, kan fort føre til et anstrengt forhold til mat.

Og så må vi ikke undervurdere effekten av hvordan en godtelov kan påvirke de rundt oss. Jeg har selv vært på flere samlinger med jenter, hvor det har vært en og annen med godtelov. Når disse personene gang på gang takker nei til kaker, desserter eller godteri, vekker det oppsikt og usikkerhet blant de andre jentene rundt bordet. Som kanskje ender med å droppe desserten selv og miste noe av gleden ved måltidet.

Det er heldigvis ingen fasit på hvor mye godteri og søtsaker man bør spise. US Soccer Team snakker om en 80/20 fordeling: «Each meal and snack is an opportunity to fuel your body optimally. Choose the foods that are best for you 80% of the time and incorporate some of those foods that may not be the best, but are your favorites, 20% of the time!»

Dropp lover og regler, la godt være lov! Jobb med å optimalisere hverdagskosten din med et variert inntak av næringsrike matvarer. Det kan du lese mer om her http://www.sunnjenteidrett.no/spis-smart/spis-smart.aspx . Husk at det er det du gjør oftest som har størst betydning. Og at matglede og trivsel rundt matbordet er viktig! Kos deg med din favorittmat eller favorittsnop med god samvittighet :)

4 kommentarer

  1. Margrete
    Skrevet 8. oktober, 2014 klokka 16:11 | Permalenke

    Så enig og så bra at dere tar dette opp!
    Fokus i media påvirker (unge) idrettsutøvere like mye som andre folk, og dessverre er det vanskelig å forstå, særlig for unge idrettsutøvere, at for å klare å dekke energibehovet så går det ikke an å bare spise mager mat. I så fall blir det helt enorme mengder som de færreste klarer å spise. Man kan med fordel ta en kjeks eller to etter trening, og man har godt av sjokomelk eller en muffins om man skulle få lyst på det. Selvfølgelig, det er viktig med nok og næringsrik mat, men sukker og fett er ikke farlig, og ofte nødvendig, når man trener mye.
    Selv var min «start» på anoreksi en måneds godtestopp, og senere selvpålagt nekt mot godteri og kosemat har flere ganger ført til overspising av nettopp dette.
    Så ta til dere det som står her dere unge; godteri er godt (derav navnet) og trener man mye kan man spise mer av det :)

  2. Skrevet 9. oktober, 2014 klokka 08:43 | Permalenke

    Takk for kommentaren din Margrete og for at du er raus og deler av din egen erfaring. Jeg håper både foreldre og unge tar dette til seg og tenker over hvilke konsekvenser en godtestopp kan gi!

  3. Pia Kristine Larsen
    Skrevet 9. oktober, 2014 klokka 09:20 | Permalenke

    Som ernæringsfysiolog er dette sang i mine ører! Det er viktig å vise barn og unge matglede og det at man kan glede seg over sunn, god og næringsrik mat, men også godterier innimellom. Og spesielt for idrettsutøvere som kan spise mer av dette uten at det gjør så mye. Bra innlegg!

  4. Skrevet 29. oktober, 2015 klokka 00:41 | Permalenke

    Hi there mates, how is everything, and what
    you desire tto say about this post, in my view its truly awesome in support of me.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse deles eller publiseres aldri. Obligatoriske felt er merket med *

*
*

Du kan bruke følgende HTML-tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>