Hilsen fra o-landslagets samling i Skåne

Denne uka har vi vært i Åhus i Skåne på samling med landslaget i orientering, hvor vi følger opp utviklingsgruppa. På en slik samling er programmet tett, og utøverne har 2 treningsøkter daglig, i tillegg til møter og foredrag. For å få max effekt av jobben som legges ned i treningen og restituere seg raskt mellom øktene, er det viktig at utøverne har gode rutiner på kosthold og væskeinntak. Både i løpet av dagen, på økt og rett etter økt. I toppidrett handler det om marginer, og et smart kosthold er en faktor som gjør at kvaliteten på treningen blir enda bedre og at utøverne klarer å gi det lille ekstra mot slutten av ei økt eller et løp. For orienteringsløpere er det ekstra viktig å konsentrere seg og holde fokus i løpet av økta, og da er kostholdet til løperne vesentlig. For eksempel ved at de bruker sportsdrikk eller saft på trening, slik at de får i seg karbohydrater og væske underveis.

11038876_10155324737595593_5762897341570248580_n

På samlingen i Skåne har Sunn Jenteidrett gjort en væsketest med utøverne, for å undersøke om de får i seg nok drikke på øktene. Vi har hatt individuelle samtaler med jentene på utviklingslaget og mandag kveld hadde vi en felles matlagingsseanse hvor vi lagde tre retters middag. Trivsel rundt mat og måltider er en viktig del av idrettsernæring og utøverne har i løpet av samlingen fått bryne seg på å planlegge og lage mat til hverandre. Menyen fra mandagens matlaging finner du under :)

Forrett: Bruschetta

Hovedrett: Kyllingwok med pasta

Dessert: Mangomix med havrekjeks, vaniljekesam, mango, blåbær og jordbær

11070191_10155324737700593_2754789706613309057_n

11038933_10155324737470593_1832495958759953794_n

11067485_10155324737495593_6711602808581833280_n

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse deles eller publiseres aldri. Obligatoriske felt er merket med *

*
*

Du kan bruke følgende HTML-tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>