Kjøleskapgrøt – supert til frokost og mellommåltid!

Kjøleskapsgrøt med yoghurt og bær

Bildet er hentet fra Trines matblogg

Det er også svingende trender innen kosthold, matvarer og matretter. Nå for tiden har grøten fått en oppsving, men nye varianter og vrier som gjør at man kan spise grøt både til frokost, middag, lunsj og kvelds. Det har til og med kommet flere kokebøker bare med grøtoppskrifter (!). Det som er in nå, er å lage kjøleskapgrøt; du blander sammen melk/yoghurt, korn, frø og litt salt, og setter i kjøleskapet over natten. Neste morgen har du fiks ferdig grøt, som smaker godt med litt topping av f.eks bær og nøtter. Jeg måtte selv teste dette i går, og ble svært fornøyd med resultatet. Det er superenkelt, og et fint frokostalternativ dersom man ikke har tid til å koke havregrøt eller er lei brødmat. Jeg kommer absolutt til å lage kjøleskapgrøt igjen. Tenkte jeg skulle dele en oppskrift og fremgangsmåte, men i utgangspunktet er det bare å bruke fantasien og ekperimentere med ulike ingredienser slik at du finner din favoritt!

Kjøleskapgrøt

ca. 1-1,5 dl havregryn
1 ts linfrø (jeg brukte knuste, men hele fungerer også)
1 klype salt
1 ts flytende honning
2 dl melk

litt hakkede mandler
bær (friske eller frosne)

Bland alle ingrediensene godt i et stort glass eller en mellomstor skål (på kvelden). Trekk over plastfolie og sett i kjøleskapet over natten (minst 5 timer). Neste morgen har du ferdig grøt som smaker godt med for eksempel hakkede mandler på og bær.  Jeg brukte frosne blåbær rett fra fryseren som jeg rørte inn i grøten og hadde mandlene som topping. Du kan også bruke andre nøtter, frø, eller litt müsli på toppen for å få litt krønsj, og bruke oppskåret frukt eller eplebiter og kanel, i stedet for bær. Om man liker en litt mer syrlig variant, kan man bytte ut noe av melken i grøten med yoghurt, eller bruke litt yoghurt på grøten. Her er det bare fantasien som setter grenser.

Som sagt veldig enkelt å forberede kvelden i forveien, hvis du trenger et kjapt, sunt og næringsrikt frokostalternativ eller mellommåltid før trening.  Det fine er at grøten holder seg godt noen dager i kjøleskapet, så man kan lage en større porsjon når man først er i gang. Anbefales!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse deles eller publiseres aldri. Obligatoriske felt er merket med *

*
*

Du kan bruke følgende HTML-tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>