Styr unna energidrikker!

Energidrikker hører ikke hjemme i barne- og ungdomsidrett.  Slike koffeinholdige drikker er ernæringsmessig unyttige for barn, og potensielt farlige. Både Norges Idrettsforbund, Olympiatoppen og Sunn Jenteidrett fraråder bruk av energidrikker blant barn og unge under 18 år.

VG_energidrikker_1

Fra VG 20. oktober 2015

Med energidrikker menes leskedrikker som er tilsatt koffein, ulike vitaminer og taurin, i tillegg til en stor mengde sukker. Energidrikker er ikke det samme som sportsdrikker,  som ofte benyttes av idrettsutøvere i trenings- og konkurransesammenheng.

VG skrev 20. oktober om «eksplosjonen i salg av energidrikker» som har blitt mangedoblet de siste årene, og om helseekspertene som advarer. Det er ekstra bekymringsverdig når rapporter og spørreundersøkelser viser at forbruket er størst blant de under 18 år.

Fare for overdosering
Det er koffeininnholdet i energidrikker som det er knyttet mest bekymring til i forhold til den potensielle helseskadelige effekten, spesielt ovenfor barn og unge. Selv små mengder koffein kan gi akutte symptomer som rask puls, hjertebank, angst, uro, anspenthet, irritabilitet og søvnforstyrrelser. I tillegg er koffein vanedannende og kan føre til abstinenssymptomer som kroppslig ubehag og hodepine. Medisinsk sett vet vi lite om langtidseffekten av at barn og unge får i seg mye koffein, og man vet lite om langtidseffekten av at vi senker aldersgrensen for når man blir avhengig av koffein. Barn og unge, som generelt har en lavere kroppsvekt enn voksne, vil reagere på en mindre mengde koffein, og har større risiko for å bli overdosert med koffein ved inntak av energidrikker.

Det øvre anbefalte inntaket av koffein for barn og unge er 2,5 mg per kg kroppsvekt. Det skal ikke mer til enn en liten boks energidrikk (250 ml) før et barn på 30 kg får i seg mer koffein enn den anbefalte maksimumsgrensen, og en halvliters boks gir mer koffein enn det som er anbefalt for en ungdom på 60 kg. Rapporter og spørreundersøkelser viser at forbruket av energidrikker er størst blant de yngste (opp til 18 år), og blant disse er det et betydelig antall høykonsumenter. Risikoen for overdosering med fatale konsekvenser er derfor høyst tilstede.

Høyt innhold av sukker
Som produsentene selv skriver; energidrikker egner seg ikke som væskeerstatning eller tørsteslukker, pga. et høyt innhold av sukker og koffein. I idrettsernæringsanbefalingene oppfordres unge idrettsutøvere til å hovedsakelig drikke vann i forbindelse med treningsøkter, og også som tørstedrikk mellom måltider. I tilfeller med langvarige og harde treningsøkter anbefales et inntak av raske karbohydrater i form av mat eller drikke, som f.eks banan eller svakt blandet saft. Energidrikker, på lik linje med brus og andre leskedrikker, har dobbelt så høy konsentrasjon av karbohydrater sammenlignet med hva som er anbefalt i drikker som inntas ifm. trening. Et så høyt sukkerinnhold kan være uheldig både for prestasjon (pga. et mindre effektivt væskeopptak) og generell helse. Det totale sukkerinntaket er fortsatt for høyt blant mange barn. Vann er den beste tørstedrikken også for barn og unge i idretten, og sukkerrike leskedrikker bør begrenses i forbindelse med idrettsarrangement som et ledd i å bedre folkehelsen.

Uhensiktsmessig høye innhold av B-vitaminer 
Energidrikker er tilsatt B-vitaminene niacin, pantotensyre, vitamin B6 og vitamin B12, i mengder tilsvarende 20-50% av anbefalt daglig inntak. Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) har rapportert at de mengder vitamin B6 som inntas gjennom energidrikker som er tilsatt dette vitaminet, ved et stort forbruk kan gi negative helseeffekter som skade på det perifere nervesystemet og hudreaksjoner på lys hos barn og ungdom. B-vitaminer finnes i de fleste matvarer og mangel er sjelden. Vi ser derfor ingen grunn til at B-vitaminer er tilsatt i energidrikker i unaturlig høye doser. Selv om B-vitaminer er vannløselige, skal man være obs på overdosering og potensielle negative effekter. Dessuten, inntak av alle vitaminer og mineraler skal i hovedsak dekkes gjennom et variert kosthold basert på naturlige råvarer. Energidrikker inngår ikke i et sunt og variert kosthold, og kan ikke erstatte et mangelfullt kosthold.

Energidrikker utgjør en helserisiko!
Det har vært rapportert flere alvorlige tilfeller av både nyresvikt og hjerterytmeforstyrrelser hos barn og unge som har drukket energidrikker. Senest i 2014 ble en 14 år gammel gutt innlagt på  sykehus med livstruende svikt i flere organer etter at han kollapset på en dataspillsamling. Gutten hadde drukket fire liter energidrikk i løpet av en natt.

Det er en utfordring at energidrikker knyttes til idretten gjennom sponsing av kjente idrettsutøvere og massiv markedsføring på idrettsarrangementer. Vi har derfor et ansvar og en jobb å gjøre for å opplyse våre barn og unge om helserisikoen ved inntak av energidrikker, slik at de kan være i stand til å selv gjøre fornuftige valg. Energidrikker har ikke har noe med idrett å gjøre.

 

 

Én kommentar

  1. Skrevet 20. april, 2016 klokka 11:25 | Permalenke

    Cool

Skriv en kommentar

Din e-postadresse deles eller publiseres aldri. Obligatoriske felt er merket med *

*
*

Du kan bruke følgende HTML-tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>