Påfyll av både kunnskap, inspirasjon og god mat!

I går hadde jeg en hyggelig kveld sammen med langrennsjenter fra naboklubbene Røa, Vestre Aker Skiklubb,  Njård og Sørkedalen. Det var klubbene selv som tok initiativ til å samle sine 2002-jenter til en «jentesamling» med felles treningsøkt, etterfulgt av »Spis smart» foredrag og sosial matlaging i regi av Sunn Jenteidrett.

IMG_4828

Totalt 20 jenter og 3 trenere var med på gårsdagens jentesamling. Det er ekstra gøy å gjøre slike oppdrag når man møter så engasjerte og positive trenere, som selv tar initiativ og ser viktigheten av slike tiltak for sin idrettsungdom. Ettermiddagen startet med en skiøkt i Mærradalen, og når jeg ankom VASK-hallen på Hovseter, satt jentene ferdig dusjet og klare til foredrag, og fylte på med restitusjonsmat. Et godt signal om at det her er jenter som allerede har begynt å få inn gode rutiner!

I «Spis smart» foredraget snakket vi mer om hva det kan være lurt å fylle på med før, under og etter trening, og hva man bør tenke på i hverdagskosten. Viktige budskap her som jeg ville at jentene skulle sitte igjen med, er viktigheten av å spise nok mat for å ha energi både til vekst og utvikling og trening og aktiviteter. I den forbindelse snakket vi også om menstruasjon, et tema vi alltid tar opp med unge idrettsjenter. De aller fleste jenter får denne for første gang mellom 13-15 års alder. Hvis man har hatt mensen og den så blir fraværende, eller at man ikke har fått den innen 15-årsalderen, bør man være obs på det og snakke om dette med for eksempel en mamma, helsesøster eller fastlege. Det å ha en regelmessig menstruasjon er et godt tegn på at kroppen er i energibalanse og utvikler seg slik den skal. Blir den forsinket eller fraværende over lengre tid, kan det være et tegn på at man ikke får i seg nok energi i forhold til aktivitetsnivået og behovet sitt, og konsekvensen er blant annet at man begynner å bryte ned skjelettet. Med andre ord, alle jenter skal menstruere uansett hvor mye de trener, de må bare passe på å spise nok slik at kroppen har nok energi til alle sine funksjoner.

For å sikre et jevnt og tilstrekkelig inntak av energi, er det lurt å jobbe med å ha en regelmessig måltidsrytme med inntak av mat og drikke hver 3.-4. time. For å få til det, krever det at man er litt i forkant og er god til å planlegge dagen sin med tanke på når man skal spise og hvor mange matpakker eller måltider man må forberede selv. Vi snakket mye rundt det å ha et variert inntak av mat, og hvordan man kan tenke seg at hvert måltid bør bestå av tre B’er: en del «bensin» (karbohydratrike matvarer som grovt brød,  korn, pasta, ris, potet etc., som gir energi til muskler som skal trene), en del «byggesteiner» (gode proteinkilder som melk, yoghurt, ost, egg, fisk, kjøtt, kylling) og en del «beskyttelse» (vitaminer, mineraler og antioksidanter fra frukt, bær og grønnsaker, som styrker immunforsvaret).  Og som alltid hører med, som vi i Sunn Jenteidrett også er opptatt av å formidle både i teori og praksis, er at det er viktig å ta vare på matglede og trivselen rundt måltider. Å spise handler ikke bare om å fylle energilagre, økte konsentrasjon, prestere bedre eller å være sunn – mat er sosialt, noe vi skal kose oss med og glede oss over sammen med andre. Og det er også rom for «usunn» mat i et idrettskosthold, det spiser også toppidrettsutøverne!

IMG_4829

I selve matlagingssekvensen ble jentene delt i fem grupper, som ble tildelt ulike oppgaver. En gruppe lagde energi- og mellommåltidsbarer, en gruppe lagde spenstige scones, en gruppe lagde 2 forskjellige kornblandinger, og 2 grupper lagde forskjellige smoothies. Sammen dekket de et hyggelig langbord med tente stearinlys, brettede servietter og fargerike sugerør i glassene som ramme for et sosialt og trivelig måltid. Det var mye god mat, og favorittoppskriftene til jentene finner du her:

Spenstige scones

 Energibar

 Sunn Jenteidrett smoothie

Resten av oppskriftene vi brukte finner du i Spis smart kokeboka vår.

Jentene var ikke bare lydhøre og engasjerte med spørsmål under foredraget, men de var også kreative og entusiastiske i matlagingen. Takk for en inspirerende kveld og lykke til med sesongen!

IMG_4831

Ønsker du et lignende opplegg for din klubb? Send oss en forespørsel til post@sunnnjenteidrett.no så skreddersyr vi et opplegg for dere.

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse deles eller publiseres aldri. Obligatoriske felt er merket med *

*
*

Du kan bruke følgende HTML-tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>