Skribenter

Anita Rapp-ØdegaardAnita Rapp-Ødegaard
Prosjektleder i Sunn Jenteidrett og Olympisk mester i fotball.
KristinKristin
Ernæringsfysiolog i Sunn Jenteidrett og danser :)
MarianneMarianne
Klinisk ernæringsfysiolog i Sunn Jenteidrett og tidligere langrennsløper :)

9 kommentarer

  1. Ylva
    Skrevet 13. desember, 2010 klokka 03:56 | Permalenke

    Heisann! Jeg har et sporsmaal til dere ang energi under trening. Jeg bor i USA dette aaret og de tre forste maanedene bodde jeg hos en familie som aldri spiste middag, frokost eller lunsj. De levde for det meste paa godteri og brus, noe som gjorde at kjoleskapet deres var forholdsvis tomt (jeg tenkte som saa at jeg sikkert kom til aa spise nok unodvendig mat uten alt dette paa toppen). Denne familien bodde et lite stykke unna sentrum i byen jeg bor i, og ville ikke at jeg skulle drive med idrett for da maatte de kjore inn og hente meg paa kvelden. Alt dette resulterte i at jeg spiste mindre enn jeg pleide aa gjore i Norge fordi jeg ikke hadde noe voldsomt behov for masse energi og fordi det aldri var ordentlig mat aa spise. Etter tre maaneder byttet jeg familie og har den siste maaneden begynt aa trene ordentlig bra igjen. Problemet mitt naa er at jeg ikke klarer aa spise mer selv om jeg trener mer, og jeg foler ofte (spesielt paa treninger som gaar over lengre tid enn 2,5 time) at jeg plutselig er tom for energi halvveis gjennom oktene. Regner med at dette har en sammenheng, men aner ikke hva jeg skal gjore for aa spise mer. Blir rett og slett mett av mindre enn for. Jeg prover absolutt ikke aa slanke meg, og syns det er delvis litt ekkelt og delvis veldig frustrerende!

    Ylva :)

  2. Sofie
    Skrevet 13. desember, 2010 klokka 19:43 | Permalenke

    hei Ylva

    Det som gjør at det er vanskelig for deg å spise mer nå er at magesekken din har blitt mindre, fordi den den har blitt vant til å få mindre mat. Du må derfor i en periode utvide magesekken til å tåle mer mat slik at du spiser nok for å orke å trene igjennom hele økten. Selv om du er mett, så må du altså spise litt mer, da venner du deg til å orke mer slik at du får i deg det du egentlig trenger. du kan ikke stole helt på magesekkens metthetsfølelse akkuratt nå, siden den er vant til å spise for lite.

  3. Ylva
    Skrevet 13. desember, 2010 klokka 22:38 | Permalenke

    Tusen takk for svar! Da skal jeg gjore det :)

  4. Else
    Skrevet 3. desember, 2011 klokka 21:33 | Permalenke

    hei, jeg er ei jente som driver med friidrett ( 400m) jeg er 15 år og jeg sliter med å tilføre kroppen nok energi forhld til treninga.
    jeg trener hver dag, og prøver å satse på friidretten.
    problemet er at jeg har gått litt ned i vekt, uten vilje ! det var ikke meningen!
    Men nå er jeg på den normale vekta mi, men sliter litt enda!
    Burde jeg ta vekk noen lett produkter?
    Kan jeg spise snop i helgene?
    noen tips til hvordan jeg kan få i meg mer mat?

  5. Skrevet 8. desember, 2011 klokka 14:24 | Permalenke

    Hei Else!

    Det er bra at du er obs på å få i deg nok mat, for det er ikke bra å miste vekt i den alderen du er i. Hvis du sliter med å holde vekten oppe, er det en god ide å bruke vanlige produkter fremfor lettprodukter. Hvis man blir for «sunn» og bare spiser magre og fiberrike matvarer, kan det bli vanskelig å få i seg nok energi, spesielt når man er ung og trenger ekstra energi både til vekst og utvikling og trening. Det er ofte lettere å få i seg mer mat ved å spiser flere måltider om dagen. Sørg for at du har 4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og kveldsmat) og legg inn flere små mellommåltider. Det kan være i et friminiutt på skolen, før middag, etter trening etc. Andre generelle tips for å få i seg mer energi er å
    - bruke margarin på brødskiver
    - bruke flere pålegg sammen, f.eks. ost og skinke, skinke og avokado etc.
    - bruke energi- og næringsrike drikker til måltider, som melk og juice
    - spise nøtter som mellommåltider
    - bruke saus på poteter, pasta og ris
    - bruke oljedressing på salat/grønnsaker

    Og ja, du kan spise snop i helgene! Men det må komme i tillegg til maten, ikke i stedet for. Det er viktig med trivsel rundt mat, og det er rom for å spise godteri en gang i blant også i et idrettskosthold.

    Lykke til!

  6. Else
    Skrevet 12. desember, 2011 klokka 15:13 | Permalenke

    Okei. TusenTakk for hjelpa! :)

  7. Marie
    Skrevet 26. desember, 2011 klokka 09:53 | Permalenke

    Hei, jeg får i meg 3 om dagen av kalsium og fem om dagen av frukt og grønnsaker.
    Men noen dager får jeg i meg ca 4 om dagen av kalsium, og mer frukt enn fem om dagen..
    Gjør dette noe? Må jeg holde meg til 3 og 5 om dagen ?
    Jeg er er jente som trener 10 timer i uka. og er opptatt av å få i meg næringstoffene jeg trenger om dagene.

  8. Skrevet 29. desember, 2011 klokka 18:52 | Permalenke

    Hei Marie! For deg som trener så mye er det bare en fordel at du får i deg litt mer enn de generelle anbefalingene om 3 om dagen med kalsium og 5 om dagen med frukt og grønnsaker. Da legger du forholdene til rette for å bygge et sterkt skjelett (kalsium) og et sterkt immunforsvar (frukt og grønt) :)

  9. Anonym 1
    Skrevet 12. mars, 2014 klokka 18:48 | Permalenke

    Hei!
    Jeg har lenge hørt at rødbetjuice er bra for treninga. Hvor mye bør drikkes, hvor lenge før og hvor ofte?

Skriv en kommentar

Din e-postadresse deles eller publiseres aldri. Obligatoriske felt er merket med *

*
*

Du kan bruke følgende HTML-tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>